Monday, December 10, 2012

Cinta dari syurga

"life is funny, isn't it? just when you think you've got it all figured out, just when you finally begin to plan something, get excited about it and feel like you know what direction you're heading in, the paths change, the signs change, the wind blows the other way, north is suddenly south, and east is west and you're lost. we plan, but Allah is the best of planners"

Qoute tu dari seorang sahabat. Ya itulah lumrah kehidupan, kita merancang tetapi Allah yang menentukan...
Last nite saya menonton cerekarama berjudul "Cinta dari syurga". Berkisar tentang perkahwinan poligami, pengorbanan dan keadilan. Watak utama (Fauziah Gous) sbg isteri pertama. Sememangnya bukan semua lelaki yang berpoligami mampu berlaku adil. Fauziah memohon perceraian dari suaminya kerana dia tidak mahu suaminya berterusan menanggung dosa akibat sikap tidak adilnya pada dirinya selaku isteri pertama. Ya mulanya kita merancang untuk saling bertolak-ansur, redha, sabar dan berkorban. Malangnya apabila si suami tidak melaksanakan peranannya dengan betul sebagai suami yang adil sudah pasti ada pihak yang mengambil kesempatan...memanipulasi...saya percaya tindakan Fauziah tu wajar kerana dia seolah-olah seperti wanita yang tiada suami kerana suaminya tidak memberikannya hak penggiliran. Dia berkorban dan mengalah. Hidup sendirian bersama cinta Allah adalah suatu kebahagian hakiki, in sha Allah :)  


Pesan seorang sahabat : "mengalah itu satu keistimewaan, satu kemampuan yang tidak dimiliki oleh semua orang, dengan si kecil ia betul tidak mudah tetapi bersyukurlah kerana kamu adalah hambaNya yang terpilih bukannya dia yang hanya senang didunia sahaja..."


Nampaknya N3 kali nie Fida tak masukkan resepi. In sha Allah entry seterusnya saya masukkan resepi kek kacang tanah yang enak :D
Sehingga itu, nite2!

No comments: