Monday, November 12, 2012

Cerpen pendek 1 : Niat yang baik dipermudahkanNya..

Suatu petang yang indah,

Isteri: 'Abg boleh minta izin balik ke kg?"
Suami: 'Bole.." sambil mata tidak berganjak memerhatikan skrin televisyen.
Sambil tersenyum gembira si isteri mengusap-usap perutnya yang kian membesar. Tak sabar rasanya mahu bertemu ibuayah dan anak-anak saudara di kampungnya di selatan tanah air itu.
Suami:'Tapi abg tak bole hantar ayang ke TBS, ada kerja sket'
Isteri: "Yerker.." Disebalik wajahnya yang tenang terpancar rasa sedih dan kecewa kerana dalam keadaan berbadan dua dia mengharapkan si suami menghantarnya ke bus station. Walaupun si suami tidak dpt menghantarnya ke kampung tapi cukup baginya jika si suami dapat menghantar ke bus station.

"Takperlah, mungkin kerja abg tu penting..aku usaha sendirila berjln naik lrt ke bus station nanti. Lagi pun baik utk kandunganku ini." Bisik hati si isteri.

Keesokan harinya..

Si isteri sedang melayan perasaan menanti bas bergerak. Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi.
Tertera nama suaminya di skrin telefon.

"Assalammualaikum abg, kt mn?"
Suami: "W'salam. Kt Ampang Point.."
Isteri: "Eh ada apa kt situ?? kata semalam ada kerja?" Pelbagai persoalan bermain dalam kepala si isteri.
Suami:"Hm..sebenarnya kereta abg rosak..kak Ina kaulah mintak abg hantarkan ke salon kat sini nak buat kening katanya. Masa nak balik nak start enjin terus kereta meragam. Ayang dah sampai mana?"
Isteri: "La..inilah 'kerja penting tu'??... kan dia ada kereta sendiri naper minta tolong abg? Ayang dalam bas, belum gerak lagi."
Suami: " Dia tak taw jln nak ke sini.."
Isteri: " La..yerker..dah lama dok KL pon tak taw ker..naperla abg tak terus terang jer semlm..sy faham kalau abg ada hal dgn dia.."

Bas mula bergerak meninggalkan ibu kota Malaysia yang sentiasa sesak itu. Dalam kepala si isteri betapa Allah itu Maha Adil, jika sesuatu pekerjaan itu dengan niat yang baik insya'allah Dia permudahkan. Namun jika sebaliknya..itulah yang berlaku pada suaminya. Dia tidak berdoa atau terdetik apa-apa di dalam hatinya semalam apabila si suami tidak dapat menghantarnya ke bus station.

Doa si siteri satu sahaja, semoga si suami dapat bertindak dengan adil dan madunya itu dapat menerima dirinya seperti mana dia menerima madunya itu dengan ikhlas hati. Tidak pernah dia menahan langkah si suami untuk balik ke rumah madunya walaupun si suami hanya sekadar datang menjenguknya tanpa memberikan hak bermalam untuk dia. Tambahan lagi dalam keadaan berbadan dua itu dia memang sangat memerlukan suami berada di sampinganya jika berlaku sesuatu perkara yang tidak diingini.

No comments: